Har du søvnunderskud? Konsekvenserne af ikke at prioritere søvn

Dårlig og utilstrækkelig nattesøvn kan have alvorlige konsekvenser for din sundhed. Det er derfor vigtigt at du prioriterer søvnen, hvis du vil undgå disse konsekvenser. I dette indlæg giver vi dig 10 tips og tricks til, hvordan du sover bedre om natten. Vi fortæller dig også lidt om, hvor mange danskere der sover dårligt om natten, samt deres symptomer.

Ifølge en undersøgelse, foretaget af TrygFonden i 2016, sover hver 4. dansker dårligt om natten. Dette kan have alvorlige konsekvenser for ens sundhed og helbred. Der er nemlig en sammenhæng mellem dårlig søvn og øget risiko for hjerte-kar-sygdomme, diabetes type 2, depression og stress

Dårlig nattesøvn kan også påvirke din koncentrationsevne og reaktionsevne, hvilket kan have betydning for din præstation på arbejdspladsen eller i skolen. Det kan endda øge dine chancer for at komme ud for en ulykke, når du fx skal køre bil

Men hvordan kan du undgå disse negative konsekvenser af dårlig søvn? Vi har samlet 10 gode råd til dig

1. Sørg for at have en fast sengetid og væknings-tid hver dag, også i weekenderne. Dette vil hjælpe dig med at strukturere din dag og din søvn.

2. Lav en ‘søvn-bucketliste’ med ting, du gerne vil nå i løbet af dagen, inden du går i seng. Det kan være en god måde at slappe af og fokusere på andre ting end søvnen.

3. Undgå computer, smartphones og tablets i mindst to timer inden du skal sove. Disse enheder stimulerer nemlig hjernen og kan dermed forhindre dig i at falde hurtigt i søvn. Derudover er det en god idé at købe en tyngdedyne til voksne, hvis du ønsker at få en bedre søvn. Den kan hjælpe dig med at falde i søvn hurtigere, og sove godt igennem hele natten.

4. Prøv at undgå kaffe, cola og andre kulhydrater seks timer inden du skal sove. Kulhydraterne øger nemlig produktionen af serotonin, som er et stimulerende stof

5. Tænd et lav styrkelys eller en natlampe inden du går i seng. Lyset signalerer til hjernen, at det er tid til at slappe af

6. Ryk lidt rundt inden du skal sove – dette vil hjælpe din kropsceller med at optage oxygen bedre

7. Lav nogle milde øvelser inden du går i seng – fx yoga eller meditation

8. Spis et sundt måltid mindst to timer før du skal sove

9. Indtag et varmt bad eller et bad med Epsom salt cirka en time inden du skal sove

10. Sluk alle elektroniske enheder og lysudbydere cirka en time før du skal sove – dette vil mindske stresshormonet cortisol, som kan forstyrre din søvn

Husk på, at det er vigtigt at prioritere søvnen for at undgå de negative konsekvenser. Hvis du følger disse råd, kan du måske opleve en bedre nattesøvn og dermed en sundere livsstil.