Hold bækkenbunden ved lige

Er du nybagt mor? Så ved du også, hvor meget en graviditet og efterfølgende fødsel gør ved kroppen. Selvom kvindekroppen er bygget til at bære og give liv til børn, så betyder det ikke, at det ikke er hårdt – og en graviditet er i virkeligheden en kraftanstrengelse langt ud over det sædvanlige. Heldigvis er der flere forskellige ting, man kan gøre, så man holder kroppen ved lige.

Som nybagt mor kan du have rigtig godt af at lave bækkenbundsøvelser. Du har måske oplevet, at den forbindelse, du er vant til at kende til området, er blevet presset af det konstante tryk, der har været i bækkenbunden de sidste ni måneder, og det betyder, at den måske ikke responderer så godt, som du er vant til – nogle gange responderer den for meget, og andre gange samarbejder den slet ikke. Men det kan ofte afhjælpes med træning og øvelser. Læs indlægget om bækkenbundsøvelser her.

Både for nye mødre og dig, der fik børn for længe siden

Hvis du tænker, at det da er mange år siden, du fik børn, men at du alligevel kan genkende det der med, at det ikke altid helt samarbejder dernede, så er det vigtigt, at du husker på, at det aldrig er for sent med træning. Selvom man mange gange har lettest ved at rette op på noget, der har ændret sig i kroppen, hvis man går i gang med det samme, kan man sagtens opnå lignende resultater selv mange år senere.

Noget af det, der er vigtigt at huske på, er, at bækkenbundsøvelser ikke er nogen mirakelkur, og det er noget, der tager tid og skal vedligeholdes. Til gengæld er træning af bækkenbund noget af det, der er rigtig god evidens for virker, og der er ikke risici forbundet med det – så du kan roligt begynde på det, eventuelt guidet via videoer eller fysisk.